Czy istnieją konta dla seniorów? Jak wybrać najtańsze?
Odsetek osób, które nie mają choć jednego konta osobistego, systematycznie spada. Zjawisko to jest naturalną konsekwencją praktyki przelewania wynagrodzenia na rachunek, z czym mają do czynienia także pracujący seniorzy. Jakie konto będzie najlepsze do gromadzenia środków z wypłaty i emerytury? Bez wątpienia darmowe. By takie mieć, warto poznać kilka wskazówek, jak korzystać z niego bezpłatnie.
Czy konta dla seniorów różnią się od innych?
Rachunki oszczędnościowo-rozliczeniowe (ROR), nazywane też kontami osobistymi, to produkt finansowy dostępny w zdecydowanej większości banków komercyjnych. Każdy z nich stara się przekonać do swojej oferty, przedstawiając ją jako najlepiej dopasowaną do poszczególnych grup klientów. W rzeczywistości jednak konta dla osób starszych nie istnieją. Wszystkie propozycje banków są kierowane po prostu do dorosłych, bez względu na wiek.
Choć osobnych rachunków dla seniorów nie ma, nie oznacza to, że oferty nie da się dopasować do wymagań konkretnej osoby. By tak się stało, przyszły posiadacz konta powinien odpowiedzieć sobie na pytanie, w jaki sposób korzystał z dotychczasowego ROR-u. Równie ważne są oczekiwania co do funkcjonalności i stawek za różne usługi dostępne w ramach rachunku.
Po namyśle pora poszukać ofert. Na szczęście nie trzeba chodzić od banku do banku w celu zdobycia informacji. Wystarczy sprawdzić stronę porównywarki Bankier, na której przedstawione są konta dla seniora z wyborem kont łatwych do obsługi przez osoby starsze (https://www.bankier.pl/smart/konto-dla-seniora). W tym na bieżąco aktualizowanym rankingu nie brak prawdziwych okazji, czyli wyjątkowo tanich w użytkowaniu rachunków.
Jakich opłat za konto można uniknąć?
Z rankingu dostępnego na stronie Bankier.pl można wywnioskować, że najłatwiej uniknąć prowizji za samo posiadanie konta. Rzeczywiście, obecnie niezmiernie trudno znaleźć bank, który nadal co miesiąc pobierałby z konta kilka złotych dodatkowej opłaty. Z punktu widzenia takich instytucji to jedynie symboliczny zysk. Rezygnacja z niego daje bankom możliwość promowania swojej usługi jako darmowej.
Brak opłat za użytkowanie konta jest oczywiście zaletą również dla klientów. Po pierwsze w ten sposób nie tracą swoich środków. Po drugie powszechna praktyka oferowania rachunków osobistych za darmo zdecydowanie zwiększa wachlarz wyboru. Niestety, przeważnie to jedyna prowizja, z której banki rezygnują. O tym, czy seniorowi przyjdzie zapłacić za inne usługi dostępne wraz z kontem, decyduje sposób korzystania z rachunku.
Co jeszcze jest ważne przy wyborze konta dla seniora?
Czy reklamy, w których oferowane są konta za zero złotych, mają cokolwiek wspólnego z prawdą? Co ciekawe, rzeczywiście można znaleźć takie oferty. Najczęściej jednak banki uwzględniają inne opłaty, choć na szczęście klienci w łatwy sposób są w stanie ich uniknąć. Poza nimi przy wyborze konta dla osoby starszej znaczenie będzie miała lokalizacja bankomatów i placówek oraz dostępność telefonicznej obsługi klienta.
Opłata za kartę
Wysokość prowizji za kartę to zwykle nie więcej niż 10 zł, ale i taką niewielką sumę można zachować przy sobie. By tak się stało, trzeba płacić zbliżeniowo. Co ważne, banki zwalniają z opłaty za kartę już po zrealizowaniu niewielkiego limitu takich transakcji.
W większości ofert do spełnienia wymogu wystarczy wykonanie minimalnej wyznaczonej liczby transakcji zbliżeniowych (np. trzech). W regulaminach innych ofert warunkiem jest z kolei kwota wydatków. W takim przypadku należy płacić kartą aż do osiągnięcia pewnej kwoty, czyli np. 300-400 zł w ciągu miesiąca.
Lokalizacja bankomatów i oddziałów banku
Wiele osób starszych preferuje jednak płacenie gotówką. Najlepszym wyjściem dla nich jest więc wybór oferty, w której karta bezwarunkowo nie kosztuje nic. Najlepiej, by w takiej ofercie zawarty był też zapis o możliwości darmowego korzystania z bankomatów. Jeśli jednak prowizja za wypłaty gotówki z niektórych urządzeń to jeden z warunków umowy, należy sprawdzić, w których można wybierać środki z konta za darmo.
Powszechnie przyjęło się, że klienci nie płacą nic za wypłacanie gotówki z maszyn własnego banku. Niestety, niewiele instytucji może poszczycić się dużą liczbą bankomatów. W takiej sytuacji pozostaje sprawdzić, gdzie jeszcze można podejmować pieniądze bez prowizji. Banki przeważnie podpisują umowy z niektórymi konkurentami oraz mającymi własne maszyny niebankowymi operatorami płatności. Może się więc okazać, że mimo znikomej liczby swoich urządzeń, wybrana instytucja oferuje szeroki dostęp do bankomatów.
Oprócz tego w przypadku seniorów znaczenie będzie miała lokalizacja urządzeń. Zapewne wiele osób regularnie wybierających gotówkę zdecyduje się na ofertę banku, który swoje maszyny ma jak najbliżej miejsca zamieszkania. Osoby, które z różnych powodów nie korzystają z bankomatów, powinny zwrócić uwagę, gdzie znajduje się najbliższa placówka wybranego banku.
Telefoniczna obsługa klienta
Infolinie dla klientów prowadzą wszystkie banki ogólnopolskie, dzięki czemu nie trzeba uzależniać wyboru konta od istnienia (lub nie) tej usługi. Dla osób starszych ważne za to będzie co innego – proste uwierzytelnianie się danymi osobowymi. Najlepiej, by o potwierdzenie danych takich jak PESEL pytał konsultant. Dzięki temu klient nie musi wprowadzać żadnych haseł i innych danych na klawiaturze telefonu.
Pozostałe kwestie, na które trzeba zwrócić uwagę, nie różnią się od tych, które są ważne dla osób w każdym wieku. Jedna z nich to jak najszybsze łączenie się z osobą odpowiedzialną za daną sprawę (np. informowanie o saldzie, zastrzeganie karty, wykonywanie przelewów na życzenie klienta itd.). W ten sposób można uniknąć przełączania się między konsultantami i tracenia czasu.
Ostatnia kwestia, o której trzeba pamiętać, to godziny pracy infolinii. Każdy bank dba o to, by była dostępna jak najdłużej w ciągu dnia roboczego, ale niekoniecznie w innych momentach. Właśnie dlatego przed podpisaniem umowy warto jeszcze sprawdzić, w których bankach telefoniczna obsługa klienta pracuje także w nocy, soboty, niedziele i święta. Dzięki temu, gdy pojawi się nagła konieczność, będzie można skontaktować się z konsultantem i np. zastrzec kartę bez potrzeby czekania aż otwarta zostanie placówka banku.