Jak garażować auto, gdy na działce brak garażu?
Wiata garażowa: drewniana lub o metalowym stelażu jest coraz chętniej wybieraną alternatywą dla garażu.

Aby wybudować wiatę, nie musimy starać się o pozwolenie na budowę, a od 2017 roku nie musimy nawet zgłaszać do urzędu zamiaru jej postawienia. Mimo że każda tego typu konstrukcja wymaga sensownego usadowienia w ziemi, to jednak trzeba przyznać, że punktowe kotwienie wiaty nie jest tak uciążliwe, jak przygotowywanie pełnego ofundamentowania, z którym mamy do czynienia przy stawianiu garażu. Gdy zbudujemy wiatę przy ścianie domu, w której umieścimy drzwi, wówczas bardzo zbliżymy się do uzyskania tego komfortu, który daje garaż wbudowany w bryłę domu. Ostatecznie też, dostawienie wiaty do budynku zamiast wybieranie projektu domu z wbudowanym garażem jest tańsze. Natomiast dla osób, które stoją przed wyborem: dobudowanie dodatkowego garażu wolnostojącego na małej działce, czy wiaty, wychodzą dzięki wiatom z tej nieciekawej sytuacji, bo brak miejsca na posesji potrafi uprzykrzyć życie.
Skąd wziąć wiatę garażową?
Najwygodniej jest kupić wiatę w sklepie. Oferta dystrybutorów, którzy dostarczają konstrukcję we wskazane przez klienta miejsce i montują je za niewielką opłatą jest obecnie więcej niż zadowalająca. Wiatę można zamówić przez internet, dookreślając w domu wszystkie parametry. Taki sposób kupowania oznacza w dzisiejszych czasach, że przed podjęciem decyzji dokładnie widzimy, jak wiata będzie wyglądała po zamontowaniu oraz jakie dokładnie koszty wygeneruje całe przedsięwzięcie. Ciekawy jest też wybór: zadaszenie może być odeskowane i dodatkowo pokryte papą lub gontem, słomą lub panelami z poliwęglanu.

Kompaktowa, drewniana wiata ze spadzistym dachem, wykonana z drewna sosnowego. Powierzchnia: 21 m²
Jak ocenić wielkość potrzebnej wiaty?
Większość modeli gotowych wiat, które obejrzymy w sklepach, to produkty przeznaczone na potrzeby posiadacza jednego samochodu osobowego o średnich wymiarach (czyli bez półciężarówek i wielkich kombi). Przeciętne auto osobowe ma wymiary od ok 4,7 -5 m długości oraz około 2 m szerokości. Do potencjalnych wymiarów samego samochodu należy dodać jeszcze po około 80 cm przestrzeni z obu stron auta: przestrzeń potrzebna jest do swobodnego otworzenia drzwi. Bardzo ważne jest też pozostawienie około pół metra przestrzeni z tyłu samochodu i około metr z drugiej strony auta. Łącznie oznacza to, że wiata powinna mieć mniej więcej 20-25 m² powierzchni.

Drewniana wiata drewniana o powierzchni ok. 18 m², wyposażona w zadaszenie z paneli poliwęglanowych.
Wiata o tej powierzchni jest odpowiednia dla jednego auta osobowego. Fot. Ogrodosfera.pl

Model drewniany (lite drewno sosnowe), o powierzchni podstawy ok. 40 m². Wysokość (w najwyższym punkcie)
wynosi 3,5 m. Wiaty o takich gabarytach pasują tylko do dużych budynków. Fot. Ogrodosfera
Jak dopasować wiatę garażową do wyglądu domu?
Wbrew pozorom, wygląd wiaty garażowej może bardzo wpływać na odbiór wizualny całej posesji, a przede wszystkim: budynku, do którego wiata przylega. Często popełnianym błędem w doborze wiat dostawianych do budynku jest zaburzanie proporcji. Dotyczy to szczególnie wizualnego ciężaru konstrukcji: wiata nie może wyglądać bardziej przysadziście i nie może być bardziej rozbudowana niż sam dom. Dlatego, do niewielkich budynków o minimalistycznej architekturze, poleca się dobieranie wiat ażurowych, o wyraźnie zarysowanym stelażu na tle na przykład szklanych lub poliwęglanowych (lub plexi) płyt. Wiata z wyraźnie zaznaczonym dachem będzie pasowała przede wszystkim do budynków piętrowych, o dużej kubaturze, z większą ilością zdobień. Warto tutaj też trzymać się starej zasady, że budynek mieszkalny z zamieszkałym poddaszem, z licznymi lukarnami i z kilkoma załamaniami będzie dobrze wyglądał jedynie przy mniej rzucającej się w oczy wiacie: najlepiej jest wtedy postawić na wiatę o płaskim dachu, tudzież na to, aby dach wiaty był przedłużeniem zadaszenia po jednej ze stron budynku.

Wiata z płaskim zadaszeniem: zadaszenie wykonane jest z paneli poliwęglanowych o strukturze wielokanalikowym (zapewnia to większą trwałość materiału). Wiaty tego typu są w stanie utrzymać na swojej powierzchni śnieg działający z obciążeniem do 100 km/m², co oznacza, że nie ma konieczności odśnieżania dachu zimą. Fot. Ogrodosfera
Wiata garażowa: wolnostojąca, czy przylegająca do budynku?
Już wcześniej wspomnieliśmy o wiatach przylegających do budynków jako o najbardziej komfortowych rozwiązaniach. Nie tylko ze względu na komfort przemieszczania się między domem a samochodem. Przymocowanie wiaty garażowej do jednej ze ścian budynku to rozwiązanie, które zajmuje mniej przestrzeni niż budowa wolnostojącego obiektu do garażowania. Zdecydowanie łatwiej jest też manewrować autem po działce, gdy garaż znajduje się blisko domu. Dobudowując wiatę garażową do ściany, należy uwzględnić konieczność zabezpieczenia elewacji budynku przed przelewaniem wody z powierzchni zadaszenia wiaty.

Na zdjęciu: wiata garażowa wykonana z aluminium, wyposażona w zadaszenie z paneli poliwęglanowych. Dzięki temu, że jej konstrukcja wsparta jest tylko na dwóch bocznych filarach, obiekt w całości zajmuje zdecydowanie mniej miejsca niż tradycyjne wiaty. Fot. Ogrodosfera
...a może wiata przejazdowa?
Ciekawym rozwiązaniem, acz stosowanym niezbyt często, jest wiata przejazdowa. Jest to bardzo dobre rozwiązanie w tych domach, w których jest już zapewniony pełne garaż. Wiata przejazdowa ustawiana jest wówczas na linii przejazdu z bramy do garażu własnie. Stanowi bardzo wygodną opcję dla osób, które wielokrotnie w ciągu dnia korzystają z samochodu i nie chcą na krótkie postoje ani garażowa auta (co jest uciążliwe zwłaszcza wtedy, gdy do garażu trzeba zjechać lub podążać krętym tunelem), ani też pozostawiać samochodu na otwartej przestrzeni. Ten rodzaj wiaty nie stwarza żadnego problemu w kwestii szukania wolnego miejsca na działce. Zadaszenia tego typu musza być zdecydowanie szersze niż standardowe wiaty garażowe.

Wiaty z pomieszczeniem gospodarczym
Gdy decydujemy, że wiata jednak nie będzie miała charakteru przejazdowego, a jedynie będzie ustawionym w kącie ogrodu pudełkiem, wówczas warto pomyśleć nad zaadaptowaniem w jej konstrukcji pomieszczenia gospodarczego. Producenci wiaty widocznej na zdjęciu powyżej sięgnęli właśnie po takim pomysł i stworzyli wiatę połączoną z komórką, gdzie zamykana część przeznaczona do przechowywania stanowi niewielką część całej konstrukcji. Jest to zamykana na zamek komórka, w której można trzymać narzędzia ogrodowe, meble, rowery lub kosiarki i inny sprzęt ogrodowy. Całość, dzięki starannemu wykończeniu, robi bardzo dobre wrażenie i może ozdabiać nasz ogród.

Wiata garażowa z zamykanym pomieszczeniem gospodarczym. Fot. Ogrodosfera
Podłoże pod wiatę garażową
Gdy wybór wiaty garażowej jest już za nami, należy solidnie przygotować podłoże pod samochód. W najmniej angażującym wydaniu, mogą to być dwa pasy, wyłożone na przykład z kostki brukowej lub wylane betonem. Powinny mieć nie mniej niż 30 cm szerokości każdy. Inne wyjście to wylanie wylewki betonowej na całej powierzchni podłoża znajdującego się pod zadaszeniem - jest to nieco droższe i bardziej czasochłonne wyjście, ale też pozwala nam zwiększyć komfort użytkowania: unikamy tutaj wchodzenia w kałuże przy wysiadaniu z auta.
*Zdjęcia wiat zamieszczone w artykule pochodzą ze strony: https://ogrodosfera.pl/wiaty-garaze-drewniane