Właściwości zdrowotne selera naciowego – sprawdź, co o nim wiesz!

Jakie jest działanie selera naciowego? Kilka słów na temat historii warzywa

Dawniej seler naciowy uważany był za niezwykle gorzkie warzywo, które dziś stanowi przecież stały element niektórych dań (np. sałatek i zup). Uważano go za wobec tego jedynie za dobre warzywo o właściwościach medycznych – właśnie tak korzystano z selera aż do średniowiecza. Seler stanowił skuteczne antidotum na wiele problemów. Można było z nim zwalczyć artretyzm i bóle głowy oraz zębów, a także bezsenność i reumatyzm. Seler wpływał też ponoć na uspokojenie, a nawet zmniejszał paniczny lęk, który dotyczył niektórych ludzi. We Włoszech w okolicy XV wieku zaczęto szukać sposobów na to, aby seler nie był tak gorzki. Udało się Włochom zmodyfikować seler i w ten sposób uzyskać jego lżejszą, delikatniejszą i znacznie słodszą odmianę. Właśnie wtedy, wraz z powstaniem owej odmiany, ludzie odkryli nie tylko właściwości zdrowotne, ale i smakowe selera. Okazało się, że seler stanowi zarówno remedium na wiele przypadłości, jak i smaczny dodatek do różnych dań.

Szczyt popularności selera przypadł na przełom XIX i XX wieku. Właśnie wtedy doceniono właściwości selera naciowego, zwłaszcza walory smakowe. Ludzie zaczęli dodawać go do zup i sałatek, doceniając jego niezwykłe właściwości. Na początku jesieni rolnicy zbierali seler, po czym przedłużali zbiory do zimy, chcąc wykorzystywać go możliwie jak najdłużej. Aby zapewnić ochronę selera przed mrozem, zaczęto okopywać warzywo ziemią. Jednocześnie rolnicy szukali sposobu na to, aby wydłużyć trwałość selera. Właśnie dlatego udało się wynaleźć białą odmianę selera, na którą już nie trzeba było czekać do zimy, aby wykopać warzywo. Biały seler można było bowiem wykopywać od połowy lata. Warto dodać jednak, że po modyfikacjach seler stracił nieco swój charakterystyczny nie tylko wygląd, ale i smak. Mimo wszystko nadal jest on wyjątkowy i doskonale podkreśla wiele współczesnych dań.

Czy seler naciowy jest zdrowy? Jakie witaminy zawiera to warzywo?

Seler jest dziś dostępny przez cały rok i można dostać go w każdym sklepie spożywczym i supermarkecie – a nie tylko, gdy nadejdzie na niego sezon. Można więc kupować go niezależnie od pory roku, co daje ogromne możliwości kulinarne.

Jakiego selera szukać? Najlepiej o twardych łodygach, które będą mieć jasnozielony kolor. Jeśli chodzi o wygląd listków, muszą być świeże. Im ciemniejsze będzie warzywo, tym jego smak będzie mocniejszy, a to z kolei doda potrawom niesamowitej wyrazistości.

Seler naciowy jest znakomitym źródłem witamin, a także składników mineralnych. Warto podkreślić, że znajduje się w nim mnóstwo witamin z grupy B, a także witamina A, C, E i PP. Ciężko uwierzyć, ale w selerze mieści się dwa razy więcej witaminy C niż w… cytrusach! Jest w nim też dużo wapnia, żelaza, kwasu foliowego, cynku, fosforu, magnezu i potasu. Co ciekawe, seler jest niskokaloryczny. W porcji 100 g mieści się jedynie 10 kcal, więc warzywo uznawane jest za jedno z najlepszych dla osób będących na diecie redukcyjnej. Jedzenie selera doskonałe jest na oczyszczanie organizmu, a także działa na niego przeciwbólowo, przeciwzapalnie i odstresowująco. Pijąc sok z selera, można także znakomicie zadbać o kondycję swojej skóry, paznokci i włosów.

Seler wykorzystywany jest w Polsce głównie jako warzywo do gotowania. Najczęściej robimy z nim różnego rodzaju zupy, m.in. rosół. Można jednak przyrządzić z selerem o wiele więcej ciekawych potraw i przysmaków, np. zdrową sałatkę. Doskonale smakują z nim szybkie i proste sałatki z jajkiem, ale też farsz z dodatkiem mięsa. Seler pasuje również do niektórych sałatek owocowych, zwłaszcza tej z ananasem. Warto dodawać go do owocowych potraw, ponieważ seler potrafi w doskonały sposób podbić smak owoców i nadać daniu niepowtarzalnego charakteru. Dodatkowo możliwość łączenia selera naciowego z owocami daje niezliczone możliwości tworzenia odżywczych koktajli!

Właściwości selera naciowego – o tych właściwościach warto wiedzieć!

Jakie są najważniejsze właściwości selera naciowego?

Seler naciowy od lat doceniany jest za swoje właściwości odżywcze. Dzięki temu, że jest w nim mnóstwo witamin i składników mineralnych, seler ma właściwości prozdrowotne. W selerze jest również zachowana równowaga węglowodanów, tłuszczów i białek. Oprócz niskiej kaloryczności selera, o czym już wspominaliśmy, warzywo ma również niski indeks glikemiczny. Oznacza to, że seler naciowy jeść mogą również osoby cierpiące na cukrzycę lub zmagające się z insulinoopornością. Można także spożywać seler bez obaw, że przybierze się na masie. Spożywanie tego warzywa przynosi same zalety.

Dzięki cennym właściwościom selera można poradzić sobie z wieloma chorobami i dolegliwościami. Jedząc regularnie seler, zniwelować można nadciśnienie czy wzmocnić prawidłową pracę niektórych narządów (np. nerek). Spożywając seler naciowy, można także zmniejszyć dolegliwości związane z zaburzeniem pracy jelit, kamicą żółciową, osteoporozą, a także starzeniem się skóry. W selerze znajdują się silne antyoksydanty, które mogą pomóc w stabilizacji pracy układu nerwowego – jest to głównie zasługa obecnej w selerze witaminy B3. Nie sposób nie wspomnieć również o cennym kwasie askorbinowym, który wspiera pracę układu sercowo-naczyniowego. W selerze jest też ryboflawina, dzięki której znacznie poprawić się może nasza przemiana materii.

Co jeszcze znaleźć można w selerze naciowym? Otóż niacynę, która wspiera prawidłową pracę mózgu. Jest też cholina wpływająca na układ nerwowy, kwas pantotenowy działający przeciwzapalnie, witamina B6 stabilizująca układ immunologiczny, foliany odpowiadające za pracę systemu nerwowego i wiele składników mineralnych. Dzięki niektórym z nich można wyregulować gospodarkę wodną organizmu, zmniejszyć widoczne obrzęki, poprawić sprawność stawów, wzmocnić kości, zwiększyć koncentrację i ułatwić zasypianie.

Jedzenie selera naciowego, odmiany i przechowywanie warzywa

Seler naciowy, ale też korzeniowy mają bardzo mało kalorii. Mają również niski indeks glikemiczny, więc osoby z cukrzycą nie powinny się go obawiać. Warto jednak pamiętać o tym, że IG surowego selera korzeniowego to 35, a gotowanego aż 85 – właśnie dlatego osoby będące na diecie albo borykające się z cukrzycą czy insulinoopornością powinny postawić na surowe warzywa, ewentualnie pieczone. Co z kolei z selerem naciowym? Otóż ten jest mniej kaloryczny, a jego indeks glikemiczny w surowej postaci wynosi 15. Jak widzisz, osoby borykające się z problemami nadwagi i cukrzycy powinny przyrządzać do jedzenia seler naciowy zdecydowanie częściej niż korzeniowy.

Jeśli chodzi o przechowywanie selera naciowego, przede wszystkim nie rozdzielaj jego łodyg! Gdy odkroisz bowiem jego dolną część, seler szybciej przestanie być chrupki i świeży. Seler naciowy najlepiej przechowywać w lodówce w szufladach na warzywa.

Seler naciowy to bardzo ciekawe warzywo – zarówno pod względem kształtu, jak i koloru czy też zapachu. Niestety, ludzie często pomijają seler naciowy w sklepie. Szkoda, bo pełen jest on cennych właściwości zdrowotnych i witamin, o których już zdążyłeś przeczytać. Poza tym warzywo naprawdę dobrze smakuje i doskonale podkreśla wiele potraw. Co ciekawe, z selerem można zrobić nie tylko zupę albo sałatkę! Świetnie smakuje z nim również warzywny pasztet, koktajl z selera, wegańskie kotleciki, pieczone chipsy i krem w połączeniu z wielozbożowym pieczywem.

Inspiracje kulinarne z selerem naciowym można znaleźć na:

www.nacioweselerlove.pl

https://www.facebook.com/nacioweselerlove/

https://www.instagram.com/selerlove/

Artykuł sponsorowany

Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Oceń
Dla 0,0% czytelników artykuł okazał się być pomocny