Doceń przyprawy

Wiele osób lekceważy właściwości przypraw. Pozostajemy zazwyczaj przy soli i pieprzu, a korzystanie z innych dodatków kojarzy się z wyższym stopniem wtajemniczenia w kuchni. Nic bardziej mylnego. Nie trzeba znać specjalnych zasad komponowania smaków. Niektóre przyprawy pasują do niemal każdego posiłku. Wzbogacają smak potraw, ale też wzmacniają ich właściwości zdrowotne. Po jakie przyprawy warto sięgać? Bazylia to jeden z bardziej uniwersalnych dodatków. Wspomaga trawienie i zwalcza bakterie. Imbir wspiera układ odpornościowy i stanowi nieodłączny składnik rozgrzewającej herbaty. Cynamon nadaje aromat różnym wypiekom, poprawia przemianę materii, działa antyseptycznie. Oregano kojarzymy przede wszystkim z pizzą, ale pasuje też do mięs, sosów i makaronów. Oregano zwalcza wolne rodniki i wspomaga trawienie. Bertram to z kolei ważna przyprawa hildegardowa. Jedna z najskuteczniejszych. Zwalcza wirusy i bakterie, poprawia trawienie i nastrój. Lista dobroczynnych przypraw jest długa: hyzop, dyptam, galgant, kurkuma, czarnuszka… Można wymieniać jeszcze długo. Najwyższy czas kupić pojemniczki i stworzyć własna kolekcję przypraw, które podreperują zdrowie. Co ważne, wiele ziół możesz wyhodować samodzielnie, a potem ususzyć np. bazylię, tymianek, oregano czy rozmaryn.

Ogranicz pszenicę

Pszenica to właściwie podstawa polskiej kuchni. Niestety, nie przynosi to pozytywnych efektów zdrowotnych. Biała mąka pszenna powoduje szybki wyrzut cukru, w związku z czym utrudnia utrzymywanie prawidłowej masy ciała. Dość niska wartość odżywcza w połączeniu z wysoką kalorycznością to gotowy przepis na… nadwagę. Najlepiej więc zamienić białą mąkę pszenną na tę wytwarzaną z innych zbóż. Doskonałą alternatywą dla pszenicy jest orkisz (sprawdź na: www.sklephildegarda.pl. Ma o wiele więcej witamin i minerałów, syci na dłużej, jest lekkostrawny, a ponadto dostarcza do organizmu cenny rodanid, który działa jak naturalny antybiotyk. Będzie stanowić idealny dodatek do zdrowych, świeżych warzyw z Twojej działki. Zalety orkiszu zostały odkryte już setki lat temu przez mniszkę z Bingen. Może warto powrócić do tradycji? Pamiętaj jednak, że nie wszystkie produkty orkiszowe, które możesz znaleźć w sklepach, produkowane są z czystego orkiszu. Do produkcji większości z nich używa się niestety surowców z modyfikowanych upraw. Dla uzyskania lepszych plonów orkisz często miesza się bowiem z pszenicą. Jeżeli chcesz mieć pewność, że jesz naprawdę czysty orkisz, najlepiej kupić go w specjalistycznych sklepach hildegardowych.

Zmniejsz ilość mięsa w diecie

Mięso jest ważnym składnikiem diety, ale nie można przesadzać z jego ilością, zwłaszcza, że trudno trafić w sklepach na mięso dobrej jakości, pozbawione szkodliwych dodatków. Raz na jakiś czas zamiast mięsa zjedz więc warzywa strączkowe, które także są bogate w białko. Sięgaj też po ryby. Im częściej będą znajdować się na Twoim talerzu, tym lepiej. Zawierają wiele cennych kwasów tłuszczowych, witamin i składników mineralnych.

Pij dużo wody

Czy wiesz, że organizm człowieka w 70% składa się z wody? Już przy ubytku zaledwie 2% płynów zaczynamy odczuwać silne pragnienie, a przy ponad 2% - zawroty głowy, osłabienie i suchość języka. Woda bierze udział w procesach trawienia, oczyszcza organizm z toksyn, pomaga zrzucić zbędne kilogramy, pomaga zachować jędrną, gładką skórę. Zacznij więc kontrolować ilość płynów, które codziennie dostarczasz do organizmu. Może okazać się, że jest ich o wiele za mało. Staraj się regularnie wypijać szklankę wody. Niech wejdzie Ci to w nawyk.

Jedz często, ale powoli

Pory spożywania posiłków mają zasadnicze znaczenie. Jeśli jesz często, czyli 4-5 razy dziennie, dajesz swojemu organizmowi sygnał, że jedzenia jest pod dostatkiem, a wtedy przestanie magazynować energię. Dzięki temu nie przybierzesz na wadze. Zyskasz też więcej energii. Nie lekceważ śniadań. Poranny posiłek zaspakaja deficyt energetyczny po wielogodzinnej przerwie na sen. Jedz powoli. Organizm musi mieć czas, by zarejestrować, że jest już najedzony. Ponadto dokładne rozdrobnione kęsy będą łatwiejsze do strawienia.

Jeżeli masz w domu świeże warzywa i owoce ze swojej działki, to masz też podstawowy składnik zdrowej diety. Wystarczy tylko wprowadzić w życie jeszcze kilka prostych zasad, żeby osiągnąć jak najwięcej pozytywnych efektów dla zdrowia.

artykuł sponsorowany

Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Oceń
Dla 0,0% czytelników artykuł okazał się być pomocny