Dojazdy do garaży – jaka grubość nawierzchni brukowej?
Podjazd nie jest tylko wizytówką domu i jego mieszkańców. To strefa ważna z praktycznego punktu widzenia – tam odbywa się ruch ciężkich pojazdów i toczą się gry oraz zabawy najmłodszych domowników. Nieprawidłowe wykonanie tej nawierzchni, a w tym dobranie nieodpowiedniej grubości materiału, będzie skutkowało zapadaniem się powierzchni oraz tworzeniem nierówności. Od tego już krótka droga do ciągłych napraw i kłopotów.
Z tego artykułu dowiesz się:
Cechy podjazdu na lata
Definicja idealnego podjazdu nie istnieje, bo kształt i wygląd każdej z tego typu nawierzchni należy uzależnić od charakteru budynku oraz uwarunkowań. W budowlanym credo znaleźć można jednak pewne cechy wspólne. Jedną z nich jest wielkość wpływająca na swobodę poruszania się. By to zagwarantować, podjazd powinien mieć minimum od 2,5 do 3 m szerokości. Ważne będzie też odpowiednie odwodnienie umożliwiające prawidłowy odpływ wody i ograniczenie powstawania kałuż. Warto więc uwzględnić spadki 2-3% wzdłuż podjazdu oraz 1,5-2% w poprzek drogi.
Materiał idealny
Podjazd do domu można wykonać z rozmaitych materiałów, zaczynając od zwykłego i taniego żwiru, a kończąc na wytrzymałym bruku. Pierwszy – mimo niskiego kosztu zakupu oraz sprawnego montażu – jest podatny na wypłukiwanie, wymaga regularnego uzupełniania, a sama jazda po nim nie należy do najbardziej komfortowych. Drugi, nawierzchnie betonowe, takie jak kostka i płyty brukowe, takie jak NOVATOR® Solo od Bruk-Bet, są solidne, odporne na duże obciążenia i trudne warunki atmosferyczne. Zdają więc celująco egzamin na tak specyficznym podłożu.
Kostka brukowa to jedna z alternatyw najłatwiejszych w układaniu, stosunkowo niedroga oraz praktyczna. Jest materiałem odpornym na mróz i ścieranie, a z uwagi na drobniejszą formę można z jej pomocą tworzyć ciekawe ułożenia rzędowe czy romańskie. Pod kątem designu tradycyjny bruk prześcigają jednak wielkoformatowe płyty brukowe dostępne na https://www.bruk-bet.pl/produkty/kostka-brukowa, które nie różnią się właściwościami od powszechnie wykorzystywanego budulca. Znacznie lepiej wpisują się w kanon nowoczesnej architektury; podkreślają geometryczne bryły budynku i elegancki sznyt całości.
Odpowiednia grubość
Niezależnie od tego czy materiałem na podjazd są płyty brukowe, czy kostka, najważniejszym parametrem podczas wyboru rozwiązania jest grubość! Ma ona wpływ na odporność nawierzchni na obciążenia – a te na przydomowych wjazdach do posesji mogą być spore. Nierekomendowany na tych obszarach jest bruk o grubości 4, 5 cm, który sprawdzi się za to podczas budowy ścieżek w ogrodzie czy chodników. Będzie doskonałym rozwiązaniem w miejscach, gdzie odbywa się ruch pieszy.
W przypadku nawierzchni, po której przemieszczają się samochody osobowe, warto sięgać po produkty o grubości minimum 6 cm. Takie płyty i kostki zniosą obciążenia pojazdów ważących do 3,5 tony, więc sprawdzą się na parkingach i dojazdach do domu. Jeśli na tych obszarach poruszają się dodatkowo ciężarówki, lepiej zainwestować w płyty o grubości 8 cm czy nawet 10 lub 16 cm, które będą odpowiednie dla TIR-ów czy na terenach, gdzie składuje się materiały ciężkie. Ogólna zasada jest taka, że im większe obciążenia, tym grubszy powinien być bruk.
Przestrzeń przed garażem to miejsce specyficzne z wielu względów. To z jednej strony część reprezentacyjna i dopełniająca charakter posesji, a z drugiej teren najbardziej narażony na niekorzystne czynniki zewnętrzne i duże obciążenia. Materiałem, który sprawdzi się na tym obszarze, jest bruk o grubości od 8 do nawet 16 cm. Niezależnie czy będzie pod postacią kostki, czy większych płyt, przetrwa w niezmienionym stanie przez wiele lat i nie będzie mu straszny ruch ciężkich pojazdów.
artykuł sponsorowany